3. Uluslararası Akıllı Ulaşım Zirvesi Başladı
SUMMITS 3. Uluslararası Akıllı Ulaşım
Zirvesi Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ev sahipliğinde düzenlendi.
3. kez akıllı ulaşımın masaya yatırıldığı
toplantı, sektörle temsilcilerinin yoğun katılımıyla yapıldı. Programın
açılışında konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Akıllı Ulaşım
Sistemleri stratejileriyle daha dinamik, güvenli ve çevreci yapıyla uyum içinde
yönetilmeye hazır olduğunu bildirdi.
Bakan Karaismailoğlu, ekonomik kalkınmanın
hızlandırıcı unsuru olan ulaştırma ve haberleşme hizmetlerine yapılan
yatırımların, toplumsal refaha ulaşabilmek için önemli kilometre taşlarından
olduğunu söyledi.
AUS'un ise eğitim, sağlık, sanayi, enerji,
inşaat, bilişim yazılımı, haberleşme ve otomotiv gibi dev sektörlerin
etkileşimiyle gelişen büyük bir yapı olduğunu dile getiren Karaismailoğlu,
"O nedenle biz de ulaştırma ve haberleşme alanlarındaki küresel
gelişmeleri yakından takip ederek, Türkiye'yi çağın ötesindeki yeniliklerle
buluşturma gayretindeyiz. Özellikle son 20 yılda, ülkemizdeki ulaşım ve
iletişim sektörlerinin yeni rotalarını çizdik ve küresel trendleri ele aldık"
diye konuştu.
"Lojistik-Mobilite-Dijitalleşme"
başlıkları altında geleceğe dönük büyüme potansiyelleri ve bu alanlara yönelik
doğru strateji ve politikalarla gerçekçi hedefleri belirlediklerini anlatan
Karaismailoğlu, projeleri, gelişim alanlarını bu trendleri dikkate alarak,
Ulaştırma ve Lojistik Master Planı çerçevesinde geliştirdiklerini ifade etti.
"Ulaşımda aklın yolu" dediklerini,
AUS'u, bugünün ve geleceğin ihtiyaçları çerçevesinde "Yeni Türkiye"ye
kazandırdıklarını vurgulayan Karaismailoğlu, bu alanda yapılan çalışmalara
ilişkin bilgi verdi.
AUS ile vatandaşların daha güvenli,
konforlu, emniyetli, çevreci ulaşım sistemine kavuşmasını hedeflediklerini
belirten Karaismailoğlu, "AUS alanına tüm ulaşım modlarına entegre, güncel
teknolojileri kullanan, yerli ve milli kaynaklardan yararlanan verimli,
güvenli, etkin, yenilikçi, dinamik, çevreci, katma değer sağlayan ve
sürdürülebilir akıllı bir ulaşım ağını kurmak için yoğun bir şekilde
çalışıyoruz" ifadelerini kullandı.
Alternatif enerji kaynaklarıyla çalışan
araçlarla, bisikletlerle, toplu taşımayı teşvik eden yöntemlerle şehirlerin
daha temiz kaldığını vurgulayan Karaismailoğlu, "Şimdi Türkiye'nin tüm
ulaşım altyapısı, AUS stratejileriyle daha dinamik, güvenli ve çevreci bir
yapıyla uyum içinde yönetilmeye hazır" dedi.
Bakan
Karaismailoğlu: Taşıt Hareketliliği Yüzde 170 Arttı Can Kaybı Yüzde 82 Azaldı
Karaismailoğlu, yollarda taşıt hareketliliği
yüzde 170 artarken, can kaybının yüzde 82 azaldığına dikkat çekerek, şöyle
devam etti: "Yani 100 milyon taşıt-kilometre başına can kaybı 5,72'den
1,07'ye düştü. AUS'un katkısıyla kısa vade hedeflerimizin faydalarının yanı
sıra uzun vadede yerli ve milli araç içi haberleşme ve bilgi sistemlerinin
üretilmesi, kooperatif AUS uygulamalarının yaygınlaştırılması, otonom araçların
yaygınlaştırılması, raylı sistemlerin hareket enerjisinin yeşil enerjiye
dönüştürülmesi, hava taksi ve benzeri araçlara yönelik mevzuat düzenlemelerinin
yapılması, blokzincir teknolojilerinin kullanımı, ulaşımın tüm modlarında
entegrasyonun sağlanması hedeflerine ulaşmak için idari ve fiziksel altyapıları
hazırlamaya devam ediyoruz."
Bu hedefler doğrultusunda Orta Koridor'da
lojistik süper güç olma hedefindeki Türkiye'nin vizyon projelerini tüm ulaşım
modlarında, akıllı çözümlerle hayata geçirdiklerini bildiren Karaismailoğlu,
Kamu-Özel İş Birliği (KÖİ) modeliyle hayata geçirilen Kuzey Marmara ve
Ankara-Niğde akıllı otoyollarının önemli iki örnek teşkil ettiğini dile
getirdi.
Ankara-Niğde Otoyolu'nun ekonomiye yıllık
katkısının 1 milyar 628 milyon lira olduğunu belirten Karaismailoğlu, yerli ve
milli akıllı ulaşım sistemleri altyapısıyla donatılan otoyolun, 1,3 milyon
metre fiber optik ağ ve yol boyunca yerleştirilen 500 trafik sensörüyle
donatıldığını ifade etti.
Bakan
Karaismailoğlu. AUS ile Otoyol Yol Güvenliği En Üst Seviyeye Erişti
Otoyolun, oluşabilecek kaza gibi tehlikeli
durumlara karşı operatörleri ve sürücüleri uyaracak şekilde tasarlandığına
işaret eden Karaismailoğlu, "AUS ile otoyol güvenliği en üst seviyeye
erişti. Akıllı Ulaşım Sistemlerine Türkiye'nin entegrasyonunda bir diğer önemli
eser ise devletimizin ve milletimizin cebinden 1 kuruş çıkmadan KÖİ modeliyle
inşa edilen Kuzey Marmara Otoyolu'dur. Tüm kesimleri Ana Kontrol Merkezi'nden 7
gün 24 saat esasına göre izlenebilen Kuzey Marmara Otoyolu, akıllı ulaşım
sistemleri, ileri teknoloji ekipmanlarıyla Marmara, Ege ve İç Anadolu bölgelerini
kesintisiz olarak birbirine bağlıyor" diye konuştu.
Kuzey Marmara Otoyolu'nun zamandan 1,7
milyar lira, akaryakıttan 800 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 2,5 milyar
lira tasarruf fırsatı sunduğunu dile getiren Karaismailoğlu, AUS'un etkin
biçimde kullanıldığı projelerle milletin güvenle seyahatine hizmet ederken,
aynı zamanda sanayici ve ihracatçıların lojistik kabiliyetlerini de
güçlendirdiklerini, maliyetlerini düşürdüklerini, karbon salımını
azalttıklarını anlattı.
Karaismailoğlu, 18 Mart'ta açılacak 1915
Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu ile bölgeye yeni yatırım ve
istihdam fırsatları sağlarken, akıllı ulaşım altyapısıyla sürüş güvenliğini
azami seviyelere taşıyacaklarını belirterek, Malkara-Çanakkale Otoyolu'nun
güzergahı 40 kilometre kısaltacağını, köprünün ise Lapseki-Gelibolu arasındaki
geçiş süresini 6 dakikaya indireceğini söyledi.
Bakan Karaismailoğlu: 1915 Çanakkale Köprüsü
Akıllı Ulaşım Sistemleriyle Donatıldı
Köprünün 2023 metrelik orta açıklığının
Cumhuriyetin 100. yılını, 318 metrelik çelik kulelerinin de Çanakkale Deniz
Zaferi'nin kazanıldığı 18 Mart 1915'i sembolize ettiğini söyleyen
Karaismailoğlu, "Kulelerin kırmızı beyaz rengi de al bayrağımızı... Deniz
seviyesinden yüksekliği, Seyit Onbaşı'nın sırtında taşıdığı, savaşın kaderini
değiştiren 16 metrelik top mermisinin figürüyle 334 metreye ulaşan kule
yüksekliğiyle köprümüz, dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü
olacak. Proje kapsamında 225 bin 250 metre uzunluğunda fiber optik iletişim
altyapısı, 24 değişken mesaj işareti, 10 değişken trafik işareti, 10 trafik ve
saha algılayıcısı, 62 olay algılama kamera sistemi, 6 meteoroloji ölçüm
istasyonu, 1 felaket kurtarma merkezi ve 1 acil çağrı sistemi gibi önemli AUS
ile donatıldı. Proje daha açılmadan ülkemiz ekonomisi için de olumlu sinyaller
verdi. Çanakkale'de mevcut 2 OSB'nin kapasitesi tamamen doldu" ifadelerini
kullandı.
Karaismailoğlu, yeni nesil teknolojilerin
takibi amacıyla ilk örnek çalışma olacak Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri
(K-AUS) Uygulama Test Koridorunun kurulması için hazırlık ve planlama
çalışmalarına başladıklarını bildirdi.
Büyükşehirlerde otopark problemlerinin
çözümlenmesi, zaman ve yakıt tasarrufunun sağlanmasıyla çevresel olumsuz
etkilerin azaltılması amacıyla akıllı otopark projelerinin gelişmesine örnek teşkil
edecek uygulamaları hayata geçirdiklerini belirten Karaismailoğlu,
"Türkiye Kart" sayesinde farklı şehirlerde aynı toplu taşıma kartı
veya dijital uygulaması ile ödeme yapmanın mümkün olacağını ifade etti.
Karaismailoğlu, AUS ile kara, demir, deniz ve
hava yollarını akıllandırdıklarının altını çizdi.